‘Dit boek is een aanrader voor iedereen die van een prachtig avontuur houdt, voor wie geïnteresseerd is in de Middeleeuwen en voor wie van wonderen houdt. Voor vlotte lezers vanaf 10 jaar.’

NikiBoekbespreker

Frankrijk, het heilige jaar 1350. Jongen (ja, dat is zijn naam) is geitenhoeder op een vervallen landgoed tot hij de knecht wordt van de mysterieuze pelgrim Secundus. Die neemt hem mee op een voettocht via Avignon naar Rome, waarbij ze op zoek gaan naar kostbare relieken van Sint-Petrus. Hun reis is niet zonder gevaar. Onderweg krijgen ze te maken met vijandige ridders en struikrovers, verraad en bedrog. Secundus wordt onderweg steeds zwakker. Wat is het geheim dat hij verbergt? Is zijn zoektocht wel zo onschuldig? En hoe komt het eigenlijk dat Jongen met dieren praten kan?
Het boek van Jongen is een prachtig geschreven, meeslepend avontuur dat zich afspeelt in de Middeleeuwen. De beschrijving van het landgoed, de steden en wegen onderweg, en het vervallen Rome spreken erg tot de verbeelding. Op de achtergrond van het verhaal speelt de pest, die een spoor van verval en verlatenheid heeft achtergelaten.
Jongen is een vrome jongen met een bochel, waardoor hij als duivelskind wordt verguisd. Doordat hij op hun reis de rugzak van Secundus draagt, zien mensen de bochel niet en wordt hij voor het eerst als ‘normaal’ gezien. Het doel van Jongen wordt dan ook om samen met Secundus naar het graf van Sint Petrus te gaan en te bidden dat zijn bochel verdwijnt. Dit boek is een aanrader voor iedereen die van een prachtig avontuur houdt, voor wie geïnteresseerd is in de Middeleeuwen en voor wie van wonderen houdt.

Voor vlotte lezers vanaf 10 jaar.

Titel: Het boek van Jongen
Schrijver: Catherine Gilbert Murdock