Dit eerste deel van de trilogie van ‘De Magische Apotheek’ is een vlot geschreven, spannend verhaal voor iedereen die van speuren en magie houdt. Het verhaal speelt zich alleen in en rond de villa af, en toch voelt het als een groot avontuur dat je meesleept. Het is een heerlijk boek, voor jongens en meisjes vanaf 9 jaar, om zelf te lezen, maar ook om voorgelezen te worden.

NikiBoekbespreker

Het ruikt vreemd in de oude villa, naar wel duizend dingen tegelijk! Dat is het eerste wat de 13-jarige Lucie opvalt aan Villa Evie, waar ze net is komen wonen met haar ouders en haar 5-jarige broertje Benno. Maar die geuren lijken nergens vandaan te komen. Wanneer Lucie in een geheim vak onder de trap een sleutel vindt die in geen enkel slot lijkt te passen, gaat ze op verder onderzoek uit en ontdekt samen met Benno en haar buurjongen Mats een geheime ondergrondse apotheek met duizenden flesjes waarin allerlei vloeistoffen en geuren borrelen.
 Al snel komen ze erachter dat de geuren niet alleen lekker ruiken, maar ook krachten hebben. Waarom doen de ouders van Benno en Lucie ineens zo afwezig? En waarom wordt er geen brood meer gebakken in het dorp? Iedereen gedraagt zich vreemd, en dan is er nog de norse tuinman die de kinderen heeft verboden om ooit een voet in de tuinkas te zetten… Heeft hij iets met de geuren te maken?
Lucie, Benno en Mats proberen met hulp van een oude geurenkaart het mysterieuze gedrag van de dorpelingen te verklaren en komen er achter dat er sommige geuren zijn, die je beter niet kunt verspreiden…

Titel: De Magische Apotheek 1- er hangt een geheim in de lucht
Schrijver: Anna Ruhe
Vertaling: David Orthel