“Het verhaal ‘Het geheim van het verdwenen drakenvuur’ wordt in simpele, heldere zinnen verteld, wat het voor jonge, snelle lezers eventueel geschikt maakt om (deels) zelf te lezen. De fantasierijke verhalen maken het ook voor volwassenen leuk om voor te lezen. Er zijn niet veel illustraties in het boek, maar ze zijn wel fantasievol en sluiten goed aan bij de verschillende hoofdstukken.”

NikiBoekbespreker

‘Het geheim van het verdwenen drakenvuur’ beschrijft de avonturen van Prins, zoon van koning Bodor van Stagnaru, en zijn vriendinnetje Apollonia, die van eenvoudige komaf is. Wanneer koning Bodor hoort, dat zijn slechte broer Runar een zilveren draak gevangen heeft genomen, schrikt hij, want dat brengt de wereld in gevaar! En de koning weet, dat alleen zijn zoon Prins en Apollonia de zilveren draak kunnen bevrijden. Samen met de ezel Dameer gaan de twee kinderen op een spannende reis naar het koninkrijk van Runar. Onderweg komen ze langs andere, wonderlijke gebieden, zoals het Berkenbos, waar de bomen ogen hebben, en Deliziana, waar ze verdoofd worden door lekker eten, zodat ze niet meer weg willen. Telkens als ze in moeilijkheden komen, krijgen ze hulp van vriendelijke, vreemde wezens, zoals de ijverige Bolkes en reuzenvogels die vrienden zijn geworden met de Wind. Na een lange reis lukt het Prins, Apollonia en Dameer om binnen te komen in het koninkrijk van Runar, maar daar worden ze gevangen genomen! Zou het ze lukken om te ontsnappen en de zilveren draak te bevrijden, voordat het te laat is?
Het verhaal wordt in simpele, heldere zinnen verteld, wat het voor jonge, snelle lezers eventueel geschikt maakt om (deels) zelf te lezen. De fantasierijke verhalen maken het ook voor volwassenen leuk om voor te lezen. Er zijn niet veel illustraties in het boek, maar ze zijn wel fantasievol en sluiten goed aan bij de verschillende hoofdstukken. De avonturen in het boek zijn belangrijker dan de personages, waardoor het wat minder diepgang heeft. Maar voor iedereen die van sprookjes en draken houdt, is ‘Het geheim van het verdwenen draken vuur’ een leuk boek.

Boekbespreker: Niki
Genre: fantasy, spanning, vriendschap
Jaar: 2018