‘Het jaar dat de bijen kwamen is een fijn leesboek met op het laatst ook nog een spannende ontknoping. Al lezende leer je veel over bijen en wat je moet doen als imker. Ook zijn er korte stukjes beschreven vanuit het oogpunt van de bijen. Ik vond het boek een fijn leesboek en heel informatief. Ik raad het boek aan voor kinderen van 10+ die van dieren en natuur houden. ‘

Karlijn Boekbespreker

‘Het jaar dat de bijen kwamen’ gaat over Josy, een meisje van 12 jaar die als enig kind met haar ouders in een groene omgeving woont. Als Josy’s opa overlijdt, erft ze zijn bijenvolkje. Wat moet ze met bijen? Ze heeft nooit interesse gehad voor insecten. Alma, een goede vriendin van opa leert Josy hoe ze voor de bijen moet zorgen. De bijenkast komt zelfs te staan in de tuin van Josy en haar ouders. Haar moeder is niet heel enthousiast. Als Josy een keer flink gebeten wordt, is de maat vol. Haar moeder wil dat de bijenkast weg gehaald wordt. Josy vind het imkeren juist steeds interessanter worden en wordt ook lid van de imker-vereniging. De bijen worden steeds belangrijker voor haar. In de loop van de tijd ontdekt ze wat er in het verleden met haar opa is gebeurd en waarom de bijen zo belangrijk voor hem waren.
Het jaar dat de bijen kwamen is een fijn leesboek met op het laatst ook nog een spannende ontknoping. Al lezende leer je veel over bijen en wat je moet doen als imker. Ook zijn er korte stukjes beschreven vanuit het oogpunt van de bijen.
Ik vond het boek een fijn leesboek en heel informatief. Ik raad het boek aan voor kinderen van 10+ die van dieren en natuur houden.

Boekbespreker: Karlijn
Auteur: Petra Postert