‘‘Joe Mellow’ was het eerste boek van Cees vinden Berg dat ik heb gelezen. Ik las het in twee dagen uit met veel plezier. Je leeft mee het het personage Orlando en zijn mooie plan en de teleurstellingen die hij moet verwerken met het idool Joe Mellow. Maar er zijn ook lichtpuntjes; de successen die Orlando weet te boeken met zijn drumtalent en vaardigheden om zijn emoties de baas te worden.’

KarlijnBoekbespreker

In Joe Mellow speelt de 13 jarige Orlando de hoofdrol. Hij zit op de de middelbare school, hij drumt graag maar heeft een probleem. Hij stottert en heeft faalvrees. Als hij voor een groep moet spreken of in een moeilijke situatie zit begint hij woorden om te draaien en te stotteren. Soms loop hij rood aan en blaast hij op -zoals hij dat noemt- ‘een luchtbed’.  Orlando wordt er ook mee gepest door een etterbak in de klas. Orlando heeft oefeningen om zijn moeilijke momenten de baas te worden. Gelukkig heeft hij een lieve vriendin en klasgenoot, Norah. Ze is lief, slim èn het mooiste meisje van de klas.

Op een dag moet Orlando een spreekbeurt houden voor de klas. Op het moment dat hij weer rood aanloopt en zich weer opblaast als een luchtbed wordt hij uit de klas gehaald. De schooldirecteur vertelt dat zijn vader een ongeluk op het werk heeft gehad en in coma ligt. Het leven van Orlando en dat van zijn moeder staat op z’n kop. Ze zitten regelmatig in het aan het ziekenhuisbed van de vader. Maar er gebeurt niets. Orlando bedenkt wat hij kan doen om zijn vader te laten ontwaken. Zijn vader is groot muziekliefhebber. Orlando bedenkt een plan om de favoriete saxofoonspeler Joe Mellow naar Nederland te halen om hem te laten spelen voor zijn vader.

Hij verzint van alles om geld bij elkaar te krijgen en de muzikant met het vliegtuig naar Nederland te laten komen en verblijf te regelen. Een reeks teleurstellingen volgt. Oom Mark springt bij. Het lukt om Joe Mellow naar Nederland te halen. Maar waar is zijn saxofoon? En waar is het geld dat Orlando eerder had opgestuurd naar Joe Mellow. En kan hij nog wel saxofoon spelen? Joe Mellow gedraagt zich als een arrogante kwal met sterallures. Gaat Orlando’s plan lukken? Zal Joe Mellow de favoriete nummers spelen van Orlando’s vader? En zal Orlando’s vader ontwaken uit zijn coma?

‘Joe Mellow’ was het eerste boek van Cees vinden Berg dat ik heb gelezen. Ik las het in twee dagen uit met veel plezier. Je leeft mee het het personage Orlando en zijn mooie plan en de teleurstellingen die hij moet verwerken met het idool Joe Mellow. Maar er zijn ook lichtpuntjes; de successen die Orlando weet te boeken met zijn drumtalent en vaardigheden om zijn emoties de baas te worden. En in dit boek zit veel muziek: er wordt steeds verwezen naar bekende jazz nummers. In de korte biografie van Cees van den Berg lees ik dat hij eigenlijk muzikant is en bas- en contrabas-les gaf voordat hij ging schrijven. Zijn kennis van muziek lees je terug in hoe hij beschrijft hoe nummers worden opgebouwd en worden uitgevoerd. Erg leuk om te lezen voor jongens en meisjes van 10/11+ die van muziek houden of hopelijk geïnspireerd raken. Voor het boek is ook een playlist op Spotify te vinden met nummers waarnaar verwezen wordt in het verhaal.

Boekbespreker: Karlijn
Auteur: Cees van den Berg
Illustraties: Monique Dozy