‘‘Kinderen van het drijfzand’ heb ik voorgelezen aan mij dochter van 10. Ik heb zelden een soortgelijk boek gelezen als dit. Door dit boek te lezen betreed je een kleurrijke wereld vol Afrikaanse magie. Ik vond het een prachtig boek. Ik raad het met name aan voor kinderen van 11-13 jaar die open staan voor iets nieuws. Achter in het boek staat ook een verklarende woordenlijst voor Afrikaanse begrippen.’

KarlijnBoekbespreker

Simi is een modern Afrikaans meisje van 13 jaar dat woont met haar moeder in Lagos, een grote stad in Nigeria. Haar ouders zij gescheiden en haar vader woont met een nieuwe vrouw aan de andere kant van de stad. Tijdens zomervakantie moet Simi’s moeder werken en Simi wordt door haar moeder gebracht bij moeder van haar moeder die ze nog nooit heeft ontmoet. Het lijkt alsof Simi’s moeder en haar oma ruzie hebben. Ze kijkt er erg tegenop naar haar oma te gaan, maar ze heeft geen keus. Na een lange reis komt ze aan bij haar oma. Haar oma ‘Iyanla’ woont in een dorp zonder elektriciteit, naast de jungle. Simi leert haar geheimzinnige oma kennen die haar verbied het oerwoud in te gaan. Op een avond wordt Simi door een onbekende kracht getrokken naar het oerwoud. Ze zakt in het drijfzand en komt in een andere wereld terecht. Gelukkig lukt het haar terug te komen, maar ze snapt niet wat er aan de hand is in het dorp en het mysterieuze oerwoud. Ze komt erachter dat er door de jaren heen meerdere kinderen verdwenen zijn in het drijfzand in het oerwoud. Haar oma blijkt een bijzondere positie te hebben in het dorp als een soort priesteres. Simi raakt bevriend met de zoon van het opperhoofd van het dorp. Ze belandt in een spannend avontuur waarin ze de geheimen van het dorp en haar familie probeert te ontrafelen. En langzaam komt ze erachter waarom haar moeder en haar oma geen contact meer met elkaar hebben.

‘Kinderen van het drijfzand’ heb ik voorgelezen aan mij dochter van 10. Ik heb zelden een soortgelijk boek gelezen als dit. Door dit boek te lezen betreed je een kleurrijke wereld vol Afrikaanse magie. Ik vond het een prachtig boek. Ik raad het met name aan voor kinderen van 11-13 jaar die open staan voor iets nieuws. Achter in het boek staat ook een verklarende woordenlijst voor Afrikaanse begrippen.

Auteur: Efua Traoré
Illustraties: Helen Crawford-White
Genre: magie, avontuur, vriendschap, bijgeloof