‘Ik heb ‘ Lang leve de koningin’ met plezier voorgelezen aan mijn dochter van 9 jaar. Wij wisten niets van schaken, maar nu heeft dit boek zelfs mijn dochter’s interesse voor schaken gewekt.’

KarlijnBoekbespreker

Het boek ‘Lang leve de koningin’ verscheen in 1997. Het boek is opnieuw uitgebracht omdat er sprake is van een nieuwe schaakrage als gevolg van het verschijnen van de Netflix serie The Queens gambit.

Sara is een meisje van ongeveer 8 jaar en woont met haar moeder en opa. Op school gaat het matig. Haar leraar is niet helmaal tevreden. Sara is opgegroeid zonder vader. Ze heeft er wel een, maar haar moeder wil er niet over het onderwerp praten. Het enige dat Sara weet is dat hij in Zuid Afrika woont. Haar nieuwsgierigheid groeit, des te meer omdat Mariette in de klas zegt dat Sara geen vader heeft. Sara snuffelt in de spulletjes van haar moeder en komt foto’s en krantenknipsels tegen van een man genaamd Bob Hooke die misschien wel haar vader zou kunnen zijn. Het lijkt alsof Bob Hooke een professioneel schaker is.

Bij Sara komt een nieuwe jongen genaamds Victor in de klas. Hij is slim, maar ook kwetsbaar, hij wordt snel ziek. Zijn vader heeft een speelgoedwinkel. In de winkel staat een prachtig schaakbord. Als Sara het schaakbord ziet lijkt de witte koningin tot leven te komen en haar toe te lachen. Victor heeft een boek met een verhaal over een koningin die iets wil bedenken om haar man, de koning te vermaken. Sara mag het boek lenen. Iedere keer als ze het boek leest lijkt ze in de wereld van de koningin te komen. Tegelijkertijd leert de vader van Felix haar schaken. En Sara leert in het verhaal de koning en de koningin weer schaken.

De meester op school vertelt dat er binnenkort een schaaksimultaanseance wordt georganiseerd met de bekende schaker Bob Hooke. Sara wil daar natuurlijk bij zijn, want dan zal ze haar vader kunnen ontmoeten. De meester gelooft niet dat Sara kan schaken. Maar als ze bij een oefenseance de meester verslaat, mag ze toch meedoen. In het geheim gaat ze met haar vriend Victor naar de wedstrijd. Zal Sara haar vader eindelijk ontmoeten? En wat zal haar moeder daarvan vinden?

Ik heb ‘ Lang leve de koningin’ met plezier voorgelezen aan mijn dochter van 9 jaar. Wij wisten niets van schaken, maar nu heeft dit boek zelfs mijn dochter’s interesse voor schaken gewekt. Het boek heeft 2 verhaallijnen; het verhaal van Sara die -zonder haar moeder het weet- haar vader wil leren kennen en interesse voor schaken krijgt. Je leeft met Sara mee en hoopt dat ze haar vader zal ontmoeten. De andere verhaallijn is het verhaal van Sara die met de witte koningin het schaakspel bedenkt met de koning  raadsheer, de hofdame, de paarden etc. Het schaakspel wordt op een speelse manier uitgelegd. Dit boek is een aanrader!

Auteur: Esmé Lammers`
Genre: Avontuur, vriendschap
Jaar: 1997, 2021