‘Leeuw met strepen is een spannend verhaal voor kinderen van 8+ om voor te lezen, voor 9+ om zelf te lezen. Het boek is interessant voor alle kinderen die van geschiedenis houden en voor Amsterdamse kinderen is het extra boeiend omdat er plekken zijn omschreven die je nu nog steeds kunt bezoeken. Ook is één van de onderwerpen van het boek (de pest) actueel, want alle kinderen van nu hebben de afgelopen maanden meegemaakt hoe het is als er een levensbedreigende besmettelijke ziekte heerst onder de bevolking. ‘

Karlijn Boekbespreker

‘Leeuw met strepen’ is het spannende verhaal over Jacob, een 10-jarige jongen in Amsterdam in de 17de eeuw in de tijd dat de pest heerste.
Jacob woont met zijn moeder en 5-jarige zusje Catrijn in het centrum van Amsterdam. Zijn vader is al een tijd weg als chirurgijn op zee. Zijn moeder lijkt ook te zijn getroffen door de pest en ligt ziek op bed. In de straten van Amsterdam is het spookachtig. Er is leven op straat, maar soms ruik je de vieze lucht van de pest en zie je een pestdokter lopen met een zwarte cape en zo’n groot masker met een snavel. Op een dag wordt de moeder van Jacob en Catrijn het huis uit gedragen, ze is overleden. Jacob verstopt zijn zusje op zolder omdat hij bang is dat ze naar het pesthuis gebracht zal worden. Catrijn heeft een huidziekte waarvan mensen zullen denken dat het de pest is. Hij spreekt met haar af dat ze alleen tevoorschijn mag komen met het wachtwoord ‘Leeuw met strepen’. Kort daarna wordt Jacob door de pestdokter bezocht. Hij wil hem ergens naartoe brengen, maar zoekt nog een kind. Dat heeft de bemoeizuchtige buurvrouw verklapt. Alleen Jacob wordt gebracht naar het burgerweeshuis, en dat terwijl hij eigenlijk helemaal geen weeskind is!
In het weeshuis ontmoet hij Willem. Als hij hoort van Willem dat zijn zusje toch naar het pesthuis is gebracht wil hij er alles aan doen om zijn zusje te bevrijden en wachten tot zijn vader terug komt van zee. Met hulp van Willem weet hij te ontsnappen en komt terecht in het rattenhol van Ratje, een jongen die met enkele andere wezen woont in een krot in de binnenstad. Jacob smeekt hen hem te helpen zijn zusje te bevrijden. Zal het hen lukken? Als je het wil weten, lees dan het boek!

Leeuw met strepen is een spannend verhaal voor kinderen van 8+ om voor te lezen, voor 9+ om zelf te lezen. Het boek is interessant voor alle kinderen die van geschiedenis houden en voor Amsterdamse kinderen is het extra boeiend omdat er plekken zijn omschreven die je nu nog steeds kunt bezoeken, zoals het Burgerweeshuis, de plek waar het pesthuis van Amsterdam stond (op het WG terrein) of de oude zaagmolen ‘de Otter’ (bij de Jan van Galenstraat). Ook is één van de onderwerpen van het boek (de pest) actueel, want alle kinderen van nu hebben de afgelopen maanden meegemaakt hoe het is als er een levensbedreigende besmettelijke ziekte heerst onder de bevolking.
Ik, Karlijn, heb het boek mogen lezen voor de verschijning ervan en kan het sowieso ieder Amsterdams kind aanraden te lezen!

Auteur: Marlene Rebel en Lucinda Vos
Illustraties: Sophie Pluim