‘‘Mijn jaar in een tent’ is een sympathiek boek dat gaat over vriendschap, doorzettingsvermogen, dapperheid, je angsten overwinnen en aandacht voor het vluchtelingenprobleem. Ik raad dit boek aan voor jongens en meisje van 10 jaar die houden van verhalen over het echte leven en kinderen die aandacht hebben voor het klimaat of het vluchtelingenprobleem. Een fijn boek!’

KarlijnBoekbespreker

‘Mijn jaar in een tent’ stond op mijn lees-verlanglijstje. Toen schrijfster Tiny Fisscher hoogstpersoonlijk een leesexemplaar kwam brengen, ging het boek meteen mee in de koffer op vakantie!

‘Mijn jaar in een tent’ gaat over Zwaan, een meisje van 11 jaar. De kinderen in haar klas worden door meester Sinan uitgedaagd een challenge aan te gaan waarmee ze geld kunnen ophalen voor een goed doel. Zwaan besluit voor een tijd in een tent te gaan wonen in de tuin. Ze wil solidair zijn miet kinderen die zijn gevlucht met hun families en genoodzaakt zijn in tenten in vluchtelingenkampen te wonen. Zonder er lang over na te denken, besluit ze een jaar in een tent te gaan wonen.

Ze koopt met haar vader een tent in de vorm van een busje en richt ‘m in. In oktober start haar challenge. Voor Zwaan is het een uitdaging omdat ze best bang is voor kriebelbeestjes zoals spinnen in de tuin. Maar er zijn ook andere angsten die ze dit jaar in een tent moet overwinnen. Zo stuit Zwaan op tegenstand; mensen die kritisch zijn over haar actie omdat er in Nederland evengoed mensen zijn die hulp nodig hebben. Haar vader krijgt een ongeluk als hij een nacht bij haar gaat logeren. Ze wordt een keer flink ziek. Haar tent gaat meerdere keren kapot. Zwaan wil voet bij stuk houden, ze zal geen nacht overslaan en zal 365 dagen in de tent slapen!

Ook ontstaan er dit jaar bijzondere vriendschappen, zoals met Bonk; een jongen die tijdelijk bij de buren woont. Hij helpt Zwaan met het maken van een blog en vlog. Hiermee kan ze  te nog meer  bekendheid genereren zodat ze nog meer geld op kan halen voor haar goede doel. Haar doel was €40.000 op te halen voor vluchtelingenkinderen. Zal het haar lukken? En houdt ze het vol…een jaar in een tent?

‘Mijn jaar in een tent’ is een sympathiek boek dat gaat over vriendschap, doorzettingsvermogen, dapperheid, je angsten overwinnen en aandacht voor het vluchtelingenprobleem. Ik raad dit boek aan voor jongens en meisje van 10 jaar die houden van verhalen over het echte leven en kinderen die aandacht hebben voor het klimaat of het vluchtelingenprobleem. Een fijn boek!

Auteur:Tiny Fischer
Illustraties: Sophie Pluim
Genre: Vriendschap