‘Toen ik zag dat dit boek was verschenen, was ik meteen enthousiast. Ik heb het met plezier voorgelezen aan mijn dochter van 8 jaar! De voorkant ziet er trouwens pakkend uit met de zeemeermin in het visnet. ‘

Karlijn Boekbespreker

‘Van bij ons’ is een bundel met 12 verhalen uit de 12 verschillende provincies van Nederland. Er bestaan in iedere provincie wel oude volksverhalen die doorverteld zijn. Je weet soms niet of een verhaal echt gebeurd is of dat het verhaal door de jaren heen aangedikt of verdraaid is. Margot Senden vroeg aan 12 verschillende schrijvers of ze een verhaal uit hun eigen provincie wilden onderzoeken en opschrijven. Margot maakte er de illustraties bij. Het resultaat is een boek met 12 spannende verhalen die je soms de rillingen op het lijf bezorgen. Maar de verhalen zijn ook interessant want het vertelt iets uit de geschiedenis. Ook staat er aan het eind van elk verhaal een stukje ‘feiten en fictie’ dat beschrijft waar het verhaal vandaan komt en verklaart soms hoe het verhaal ontstaan is met de kennis van nu.
Er staan verhalen in die ik al eerder hoorde, bij voorbeeld het verhaal van de Witte Wieven uit Zwiep (Gelderland). Maar ook verhalen die ik niet kende. Ik had vroeger zelf een kinderboek met volksverhalen uit verschillende plaatsen in Nederland. Toen ik zag dat dit boek was verschenen, was ik meteen enthousiast. Ik heb het met plezier voorgelezen aan mijn dochter van 8 jaar! De voorkant ziet er trouwens pakkend uit met de zeemeermin in het visnet.

Auteur: Christien Boomsma, Suzanne Buis, Femke Dekker, Joke Eikenaar, Gonneke Huizing, Hein Klompmaker, Li Lefébure, Joke Reijnders, Marion van der Kleij, Marcel van Driel, Pimm van Hest, Anneriek van Heugten en Chris Vegter
Illustraties: Margot Senden
Genre: Geschiedenis, sprookjes
Uitgever: Clavis