‘Het concept van een conversatie tussen de schrijver en iemand anders vond ik leuk. Daarmee trek je de aandacht van een jongere doelgroep. Al moet je steeds schakelen tussen conversatie en een kunsthistorisch verhaal. De voorbeelden die de schrijver geeft uit de kunstgeschiedenis vond ik heel interessant om te lezen en om voor te lezen.’

Karlijn CohenBoekbespreker

In ‘Wat is kunst’ vraagt een meisje aan de schrijver ‘Wat is kunst?’. De schrijver zegt tegen het meisje; ‘ Begin een eiland’. Er ontstaat een conversatie tussen de schrijver  en het meisje. De schrijver probeert het het antwoord op de vraag  ‘Wat is is kunst’,  ‘Wat is cultuur?’ en ‘Waarom is Kunst onmisbaar?’ te geven aan de hand van korte verhalen over bekende en minder bekende kunstwerken uit de kunstgeschiedenis. Op de ene bladzijde lees je de conversatie tussen het meisje en de schrijver in dikke letters. De vormgever speelt hier met letters en kleuren. Op de rechter pagina haakt de schrijver in op de conversatie en bespreekt steeds een kunstwerk of object en plaatst dat in een kunsthistorische context.

Ik heb dit boek voorgelezen aan mijn 9-jarige dochter. Ik heb niet eerder met aandacht de boeken van Ted van Lieshout gelezen (naast de boeken van Boer Boris). Hij heeft meerdere boeken en dichtbundels geschreven waarin hij ook zelf verantwoordelijk is voor de vormgeving. Met ‘Bij de neus genomen’ won hij in 2019 de Boekensleutel.

Het concept van een conversatie tussen de schrijver en iemand anders vond ik leuk. Daarmee trek je de aandacht van een jongere doelgroep. Al moet je steeds schakelen tussen conversatie en een kunsthistorisch verhaal. De voorbeelden die de schrijver geeft uit de kunstgeschiedenis vond ik heel interessant om te lezen en om voor te lezen. Dat is niet zo gek, want ik studeerde ooit kunstgeschiedenis en heb grote interesse in dit onderwerp. Toch denk ik dat dit boek ook voor niet -kunstliefhebbers interessant is!

Net voordat ik de laatste bladzijdes voorlas werd bekend gemaakt dat dit boek genomineerd is voor de Woutertje Pieterse Prijs 2021.

Boekbespreker: Karlijn
Auteur: Ted van Lieshout