‘William en Tisquantum is een heel mooi boek, maar je moet wel even door het begin heen bijten. Dat komt doordat er in het begin nog niet zoveel gebeurt vind ik. Maar als je dan even doorleest wordt het echt heel spannend en leuk. Ik raad het mensen aan, omdat je er  veel van leert over hoe de Europeanen omgingen met de oorspronkelijke bewoners van Amerika (Indianen).’

RamsesBoekbespreker

Het boek gaat over William een jonge protestant uit Leiden. William gaat mee met de kolonisten van het schip de Mayflower om in het beloofde land (Amerika) een nieuw bestaan op te bouwen. Maar het schip raakt uit koers en ze komen op een andere plaats terecht dan de plek waar ze voor betaald hadden. Ze besluiten dan om daar aan land te gaan, maar de tijd op de Mayflower heeft zo zijn tol geëist. Veel mannen en vrouwen hebben de reis niet overleefd en veel andere zijn te ziek om mee te helpen met de verdediging of om huizen te bouwen. En dan vallen ook nog eens de wilden aan. Na de aanval komt Tisquantum, de vertegenwoordiger van de stammen, ze opzoeken. Hij sluit vriendschap met de kolonisten, maar is hij te vertrouwen?

William en Tisquantum is een heel mooi boek, maar je moet wel even door het begin heen bijten. Dat komt doordat er in het begin nog niet zoveel gebeurt vind ik. Maar als je dan even doorleest wordt het echt heel spannend en leuk. Ik raad het mensen aan, omdat je er  veel van leert over hoe de Europeanen omgingen met de oorspronkelijke bewoners van Amerika (Indianen). Het is ook leuk, omdat je het perspectief ziet van de oorspronkelijke bewoners van Amerika, maar ook het perspectief van de kolonisten. Het boek is ook best wel spannend, omdat je niet weet of ze het wel zullen overleven. Ik raad het boek aan voor kinderen die veel van geschiedenis houden en ook van spannende boeken.

Boekbespreker: Ramses
Auteur: Bianca Mastenbroek
Genre: geschiedenis