‘Winterhuis Hotel is een heerlijk boek om op een koude of regenachtige dag mee in een hoekje te kruipen. Het leest als een echte detective. De vertaling van Imme Dros is goed, waardoor het boek makkelijk door leest.’

Niki Boekbespreker

‘WIJ ZIJN DRIE WEKEN MET VAKANTIE. HET HUIS IS AFGESLOTEN. IN DEZE ENVELOP ZIT EEN TREINKAARTJE. NEEM DE TREIN NAAR HET WINTERHUIS HOTEL.’

Zo begint het verhaal van Elizabeth, die in de Kerstvakantie met wat schone kleren en een beetje geld, afreist naar het afgelegen Winterhuis Hotel. Het is een groot hotel met enorme zalen, een snoepkeuken en een immense bibliotheek. Elizabeth is dol op lezen en krijgt toestemming om de bibliotheek te bezoeken. Daar vindt ze een geheimzinnig boek, waarin steeds nieuwe puzzels en opdrachten verschijnen, die zij samen met Freddy, die ook alleen in het Winterhuis Hotel logeert, gaat oplossen. Er blijkt een vloek op het hotel te rusten, die ze samen misschien kunnen opheffen…
Winterhuis Hotel is een heerlijk boek om op een koude of regenachtige dag mee in een hoekje te kruipen. Het leest als een echte detective. De vertaling van Imme Dros is goed, waardoor het boek makkelijk door leest. Leuk element in het verhaal zijn de woordladders. Vanuit een beginwoord probeer je via een aantal tussenstappen naar een vooraf opgegeven ander woord te springen door telkens één letter te veranderen, weg te halen of toe te voegen. Elizabeth en Freddy zijn door het verhaal heen steeds bezig met elkaar af te troeven in het maken van woordladders en anagrammen. Woordladders vormen ook de titels van de hoofdstukken in het mooi vormgegeven boek met illustraties van Cloe Bristol.

Boekbespreker: Niki
Auteur: Ben Guterson
Vertaling: Imme dros