‘De belangrijkste personages in dit verhaal worstelen met het verleden, oude relaties en moed opbrengen om conflicten bij te leggen. Ook Miki maakt een ontwikkeling door en leert aan het eind van het verhaal gelukkig met zichzelf te zijn. Zee meermeisje was een fijn boek om te lezen en vind het geschikt voor kinderen van 11+.’

KarlijnBoekbespreker

Zeemeermeisje gaat over Miki, een meisje van 12 jaar. Ze woont met haar ouders in het plaatsje Dedemsvaart. Haar Japanse moeder heeft wat ruimte nodig om dingen uit te zoeken. Miki gaat met haar vader een aantal weken logeren in Amsterdam. Hij heeft na de studententijd altijd een appartement aangehouden ergens op een etage bij de Nieuwmarkt. Hij zoekt contact met vrienden en vriendinnen van toen. Miki snapt niet helemaal wat er met haar moeder is. Ook twijfelt ze of ze contact zal opnemen met een oude liefde, Tom. Ze weet dat hij ook in Amsterdam is, maar durft geen contact met hem op te nemen. Haar vader ligt vaak overdag met een kater in bed. Miki moet zichzelf vermaken.

Miki ontdekt dat er op het appartementencomplex een blinde vrouw woont in een een soort zelfgebouwde tent. De vrouw wordt ook ‘het spook van de Nieuwmarkt’ genoemd. Ze vind het maar maar mysterieus. Miki leert je mevrouw ‘Chris’ beter kennen en er ontstaat een vriendschap. Chris heeft ook iets goed te maken neemt Miki zelfs mee op de boot naar Schotland, op zoek naar een oude liefde.

De belangrijkste personages in dit verhaal worstelen met het verleden, oude relaties en moed opbrengen om conflicten bij te leggen. Ook Miki maakt een ontwikkeling door en leert aan het eind van het verhaal gelukkig met zichzelf te zijn.

Zee meermeisje was een fijn boek om te lezen en vind het geschikt voor kinderen van 11, 12+.

Boekbespreker: Karlijn
Auteur: Jowie Schmitz