‘Sleutels’ is een heel leuk, vlot geschreven en spannend boek, dat zich afspeelt in de bibliotheek van Haarlem, waar de schrijfster ook echt ‘geheime’ plekken heeft mogen bezoeken. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Julia, een meisje dat onzeker is en te veel piekert, behalve als ze leest.’

NikiBoekbespreker

Julia is dol op de spannende boekenserie De Trioreeks, net als Manus. Als ze in de bibliotheek tegelijkertijd het boek willen lenen, ontmoeten ze elkaar. Ze vinden in diezelfde bibliotheek een sleutel in een schilderij van hun favoriete boekenreeks. Maar waar past die sleutel op en hoe zit het met de diefstallen in de bibliotheek? Net als de kinderen uit hun favoriete boeken gaan Julia en Manus op onderzoek uit. Ze vinden Maryam, de dochter van de directeur van de bibliotheek, en ontdekken dat ze een geheim verbergt. Met zijn drieën proberen ze de diefstallen en het raadsel van de sleutel op te lossen. Maar kunnen ze elkaar wel vertrouwen?
‘Sleutels’ is een heel leuk, vlot geschreven en spannend boek, dat zich afspeelt in de bibliotheek van Haarlem, waar de schrijfster ook echt ‘geheime’ plekken heeft mogen bezoeken. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Julia, een meisje dat onzeker is en te veel piekert, behalve als ze leest. Ze heeft yogales zodat ze kan oefenen met speciale ademhaling als ze teveel piekert. Door het verhaal heen leert ze steeds beter om te gaan met haar gepieker, wat een mooie ontwikkeling is naast het spannende speurwerk en de prille vriendschap van de drie hoofdpersonen die op de proef wordt gesteld.

Een aanrader om zelf te lezen vanaf 8-9 jaar, maar ook leuk om voor te lezen.

Titel: Sleutels
Schrijver: Annemarie Jongbloed