‘Het boek is overzichtelijk. Door het vele beeldmateriaal is het aantrekkelijk om te lezen. Er worden facetten van de oorlog besproken die ik persoonlijk niet kende. Ik kan het aanraden om voor te lezen voor 9+, zelf lezen 10+. Voor middelbare scholieren is het boek ook geschikt.’

Karlijn Boekbespreker

‘Toen het oorlog was’ bespreekt de Tweede wereldoorlog per onderwerp, bijvoorbeeld; ‘De hoofdrolspelers’, vervolgens een duidelijke tijdlijn, ‘Vechten’, ‘Techniek’, ‘Symbolen’, ‘Vriend of vijand’, ‘Dieren’ etc. De hele oorlog wordt zo verteld per onderwerp met tekst en vooral veel beeld. Hoe heftig het onderwerp ook is, toch is het aantrekkelijk voor een 10+-er om te lezen.

Wat mij opviel is dat in bepaalde hoofdstukken onderwerpen werden besproken waar ik zelf nog niet veel over had lezen zoals ‘techniek’ (welke nieuwe uitvindingen werden gebruikt zoals wapens, vliegtuigen, U-boten) en wat gebeurde er met dieren in de oorlog? In het hoofdstuk ‘Dieren’ wordt o.a. het verhaal beschreven van directeur van Ouwehands Dierenpark die in het geheim dieren meenam het bos in en ze wist te verstoppen in een sigarenfabriek om te voorkomen dat ze afgeschoten zouden worden door de nazi’s.

Er zijn al veel kinderboeken over de Tweede wereldoorlog. Er zijn vele romans verschenen en bij ook Casperle was de collectie boeken over dit onderwerp al groot. Dit jaar zijn er weer nieuwe kinderboeken verschenen over WO II vanwege het feit dat het 75 jaar geleden is dat Nederland bevrijd is. Door de coronacrisis zullen veel herdenkingen niet plaats vinden.
Met het verschijnen van deze boeken wordt de jeugd van nu hopelijk bereikt en leren ze wat onze opa’s en oma’s niet eens zo lang geleden hebben meegemaakt.
Het boek is overzichtelijk. Door het vele beeldmateriaal is het aantrekkelijk om te lezen. Er worden facetten van de oorlog besproken die ik niet kende. Ik geef het boek 5 sterren en kan het aanraden om voor te lezen voor 9+, zelf lezen 10+. Voor middelbare scholieren is het boek ook geschikt.

Auteur: Annemiek Groot, Roos Jans, Juul Lelieveld, Liesbeth Rosendaal
Illustraties: Irene Goed
Genre: geschiedenis